Er zijn tientallen merken scooters in de wereld die bij elkaar honderden modellen op de markt brengen die strijden om de gunst van de klant. Toch moeten veruit de meeste concurrenten het afleggen tegen de Vespa Sprint. Deze scooter ziet er modern en sportief uit, toch is de versie die je ziet staan in bijvoorbeeld de Fast & Furious scooterwinkel niet het originele model. Daarvoor moeten we terug naar het jaar 1965. Hoog tijd voor een korte geschiedenisles over de Vespa Sprint scooter.
Het begon in 1965In 1965 kwam de Piaggio fabriek in Italië met een nieuw model scooter; de Vespa Sprint. Het voertuig was uitgerust met een 2-takt motor en een vermogen van 150cc. Tussen 1965 en 1976 zou dit model in de collectie blijven bestaan. In die periode waren er twee uitvoeringen. De eerste uitvoering werd gebouwd tussen 1965 en 1974, het tweede model werd gemaakt tussen 1969 en 1976. De grootste update bij de Sprint Veloce was het nieuwe motorblok. In plaats van twee uitgangen was hier een derde aan toegevoegd, ook de compressie ratio werd verhoogd van 7.5:1 naar 7.7:1.
Het oorspronkelijke type was niet voorzien van knipperlichten, je moest dus net als op een fiets je arm uitsteken wanneer je af wilde slaan. In de Verenigde Staten was er al langer een verplichting van kracht om knipperlichten op gemotoriseerde tweewielers te gebruiken, bij de introductie in Amerika na 1973 kreeg de Vespa Sprint overal knipperlichten als standaard uitrusting.
Na 1976 zou de originele Vespa Sprint uit het assortiment gaan bij Piaggio. Pas veel later zou de nieuwe Sprint zoals die wordt verkocht in de Fast & Furious scooterwinkel geïntroduceerd worden met een gestroomlijnd design en een sportief uiterlijk. Samen met de Vespa Primavera maakt de Sprint onderdeel uit van de huidige line-up retro scooters van Piaggio.
Bajaj ChetakHoewel ze in Italië zouden stoppen met de productie, gingen ze elders vrolijk verder. De autofabrikant Bajaj nam de Sprint als uitgangspunt voor hun eigen Bajaj Chetak scooter die tussen 1972 en 2006 geproduceerd zou worden. Dat is ook de reden dat hobbyisten vrij eenvoudig onderdelen voor het Italiaanse origineel kunnen bemachtigen. Tot 2002 werd er een 150cc 2-takt model geproduceerd, daarna zou de 4-takt ervoor in de plaats komen. Sinds 2019 is er een elektrische uitvoering leverbaar, in hetzelfde jaar als de Vespa Elettrica die gebaseerd is op de huidige Primavera.
De Chetak was een ongeautoriseerde kopie van de Sprint, LML India maakte de officiële versie die gebaseerd was op de Vespa PX 150. Net zoals de oorspronkelijke Vespa ooit bedacht werd als “motor voor de burger” vervulde ook de populaire Chetak deze functie. Scooters vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van het vervoer in India omdat ze compact, wendbaar en relatief zuinig zijn.
De moderne Vespa SprintTegenwoordig maakt de Sprint weer standaard onderdeel uit van het assortiment, waarbij onderscheid te maken valt tussen de 50 cc uitvoering als bromscooter of snorscooter, en de 125 cc of 150 cc uitvoeringen als motorscooters. Het 50 cc model is leverbaar in de standaard uitvoering en in de Vespa Sprint S uitvoering met een extra sportieve voorzijde. In de Fast & Furious scooterwinkel is er een custom variant te bestellen. Naast de afwijkende kleuren zitten hier ook andere exclusieve features op, plus nog een groot assortiment aan optionele extra’s. Dit geeft wel aan dat dit historische model nog lang niet toe is aan pensioen. Tegenwoordig zit er een TFT kleurenscherm op, een USB aansluiting en een eigen Multimedia Platform waarmee je handsfree kunt genieten van muziek of mee kunt navigeren.
Van 1965 tot 2020 en waarschijnlijk nog veel verder; de Vespa Sprint is “here to stay”. Bekijk zelf de nieuwste modellen en stel de scooter van jouw dromen samen. Of neem contact op met de leverancier voor meer informatie over deze scooter. |
https://www.fastfuriousscooters.nl/vespa/vespa-sprint/ |